Klinkt dit herkenbaar? Voor veel medewerkers in het onderwijs namelijk wel. De werkdruk is hoog, de verwachtingen zijn groot en je wilt op alle fronten goed presteren. Maar als je voortdurend aanstaat, raakt de balans zoek. En dat kost op den duur energie, motivatie en werkplezier.

Daarom is er de leergang In Balans – een inspirerend en praktisch programma voor medewerkers in het onderwijs die willen investeren in hun eigen vitaliteit. In vijf bijeenkomsten ga je – samen met collega’s – aan de slag met thema’s als stress, zelfzorg, patronen doorbreken en communicatie. Niet alleen door te praten, maar ook door te reflecteren, te oefenen en keuzes te maken die echt bij jóu passen.

Aanbod GS-vitaal

Wat kun je verwachten?

In deze leergang gaan we samen in gesprek over mogelijke oorzaken én oplossingen voor gezondere werk-privé balans. Zodat jouw vitaliteit beter wordt en het verstoorde evenwicht tussen werk en privé weer in balans raakt. De leergang bestaat uit de volgende vijf gesprekrondes:

  1. Stress: een stimulans of valkuil?
    Onbekend maakt onbemind. Weet je waar stress vandaan komt en wat het doet met je lichaam? Hoe werkt mijn brein en respecteer ik de signalen die ik krijg? Leer het verband zien tussen ons brein en stress, krijg inzicht in het effect op ons mentale en fysieke systeem, leer stresssignalen herkennen en word aangezet om goed voor jezelf te zorgen.
  2. Levensrollen: waaraan besteed ik mijn tijd?
    We zijn druk met alles en iedereen. Leer op een verrassende manier te ontdekken waar je elke dag, elke week druk mee bent. Als er iets bij komt dan gaat dat ten koste van wat anders. Hoe doorbreek ik hierbij belemmerende patronen. Hoe maak je dit concreet en vertaal je dit naar keuzes en nieuw gedrag.
  3. Mijn overtuigingen: helpend of belemmerend?
    Ergens voor kiezen is niet zo moeilijk. Maar dan die gedachten die in mijn hoofd rondgaan! Mag het wel? Wat denkt de ander ervan? Dat doe je toch gewoon even! Dat kan je toch niet maken! Word ik dan nog wel aardig gevonden? Welke gedachte bepaalt mijn keuze? Hoe herken ik belemmerende patronen en hoe leer ik daar anders mee omgaan?
  4. Zelfzorg: hoe blijf ik fit?
    Wat kan ik vandaag gaan doen om vitaal te blijven of te worden? We gaan uitgebreid in op de schijf van vijf in zelfzorg: ademhalen, ontspannen, bewegen, slapen en voeding. Er worden praktische zaken aangereikt waar je direct mee aan de slag kan. Goede zelfzorg is onmisbaar en heel laagdrempelig. Ga aan de slag om (nog) beter voor jezelf te zorgen!
  5. Communiceren: hoe neem ik mijn omgeving mee met mijn nieuwe keuzes?
    Veranderen doe je niet alleen. Bij het ontwikkelen van nieuw gedrag dat past bij een gezondere balans is communiceren essentieel. Hoe neem ik mijn omgeving mee in mijn nieuwe gedrag? Hoe bereid ik mijn gezin, familie, collega’s voor op mijn nieuwe keuzes en hoe leer ik trouw te blijven aan mijn nieuwe voornemens?

 

Wat heb ik eraan?

Na het volgen van deze leergang heb je de tips en tools in handen om vitaal te blijven. Je hebt inzicht in je tijdsbesteding, belemmerende overtuigingen en je kan hier beter mee omgaan. Je werk en privé zijn meer in balans én je communiceert over de keuzes die je maakt.

Wat kan ik doen als schoolleider of teamleider?

Stijgt het verzuim onder het personeel? Dan weet je als geen ander dat dit consequenties heeft voor de continuïteit van je team en de kwaliteit van het onderwijs. Maar ook als dit niet aan de orde is, blijft het belangrijk dat medewerkers vitaal, betrokken en met plezier hun werk doen. Daarom hebben we speciaal voor jou de training: Tools voor een goede verzuimaanpak ontwikkeld. 

Daarnaast blijft het belangrijk om medewerkers zelf de tips en tools in handen te geven zodat ze zelf aan hun vitaliteit gaan werken. Dat kan door deze leergang aan te bevelen aan je personeel.

De gespreksgroepleiders

Peter Spek

Graag stel ik mezelf voor als een ervaringsdeskundige die de interactie zoekt met mensen die op de één of andere manier ervaren dat er wat moet veranderen om het duurzaam vol te houden in het leven. Hierover in gesprek zijn, elkaar bemoedigen en stimuleren, praktische tips uitwisselen en vooral ook inzicht geven in het functioneren van ons lichaam zijn belangrijk en helpend. Het geeft een gevoel van voldoening en geluk wanneer mensen met ogenschijnlijk kleine veranderingen weer moed en perspectief krijgen. Het is waardevol om zo van betekenis te kunnen zijn voor mijn medemens.

Praktische informatie

  • Doelgroep: medewerkers in het primair onderwijs die worstelen met hun werk-privébalans
  • Coach: inhoudsdeskundige coach van Perspectief
  • Groepsgrootte: 8 tot 10 deelnemers

Kosten

Als deelnemer van een school die is aangesloten bij GS-vitaal betaal je slechts een onkostenvergoeding van € 75,- (voor o.a. locatiehuur en catering).
GS-vitaal neemt het grootste deel van de kosten voor haar rekening, omdat we het belangrijk vinden dat jij de ruimte krijgt om te investeren in jouw vitaliteit en werkplezier.

Werk je bij een school die (nog) niet is aangesloten bij GS-vitaal? Dan bedragen de kosten voor deelname € 400,-.
In beide gevallen vragen we je om je deelname vooraf af te stemmen met je leidinggevende, zodat ook binnen jouw school wordt meegedacht over duurzame inzetbaarheid en het belang van balans.

Data & locaties

Groep 1 – Ridderkerk (of omgeving)*
1) Dinsdag 23 september 2025
2) Dinsdag 7 oktober 2025
3) Dinsdag 21 oktober 2025
4) Dinsdag 4 november 2025
5) Dinsdag 2 december 2025

Groep 2 Barneveld (of omgeving)*
1) Dinsdag 16 september 2025
2) Dinsdag 30 september 2025
3) Dinsdag 14 oktober 2025
4) Dinsdag 28 oktober 2025
5) Dinsdag 25 november 2025

* Definitieve locatie volgt

Aanmelden Leergang In Balans

Trainingslocatie(Vereist)
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google Privacybeleid en er zijn Servicevoorwaarden van toepassing.