Er zijn verschillende manieren om met deze handreiking het gesprek aan te gaan over ict-bekwaamheid:

  • Vanuit de sleutelfiguren en de rol die zij hebben. De vragen van de leraar over ict-bekwaamheid vormen altijd de basis, dus kijk daar eerst naar. En kijk vervolgens naar de vragen die passen bij uw eigen rol.
  • Vanuit de thema’s en onderwerpen. Kijk welk onderwerpen nú van belang zijn en kijk welke vragen daarbij horen.
  • Vanuit de 16 ict-bekwaamheden van de leraar. Kies er één of een aantal uit waarmee u aan de slag wilt op uw school.

Elke route brengt u langs gespreksvragen. Met behulp van achtergrondartikelen, praktijkvoorbeelden, overzichten en tools kunt u hiermee in uw school het goede gesprek voeren over de ict-bekwaamheid van de leraar.

Zie www.kn.nu/ict-bekwaamheid en neem het initiatief voor een dialoog.

Oudere leerkrachten behouden?

Voor oudere medewerkers is het – om meer redenen dan alleen ICT-ontwikkelingen – niet eenvoudig om het vol te houden tot de pensioengerechtigde leeftijd. Aandacht voor de duurzame inzetbaarheid van de oudere medewerker is nodig. Een generatiepactregeling draagt hieraan bij.

Kennisnet is een organisatie die scholen ondersteunt bij een professionele inzet van ICT.