Dit interview is opgenomen in ons inspiratiemagazine (onderdeel van het starterspakket).

'Het is heerlijk om van dienst te kunnen zijn voor deze leerkrachten' - Berthy van Renselaar, mentor-on-the-job

Wat voor achtergrond heb je?

Vroeger heb ik als leraar en als directeur in het onderwijs gewerkt. Vanuit deze achtergrond ben ik aan de slag gegaan als mentor-on-the-job bij VfPf.

Hoe ziet begeleiding van een mentor-on-the-job er precies uit?

Na hun opleiding worden leerkrachten verantwoordelijk voor hun eigen klas met alles wat erbij komt kijken. Deze eindverantwoordelijkheid hebben startende leerkrachten eerder niet meegemaakt. Hierdoor lopen ze tegen problemen aan, bijvoorbeeld met hun werk-privébalans. Als mentor-on-the-job begeleid ik deze leerkrachten met het maken van goede keuzes. Allereerst vindt er een intake plaats. Hierin bespreken we de ondersteuningsbehoeften en formuleren we de hulpvraag. Ook kom ik langs om lesobservaties te doen, waarna we hierop reflecteren. Het doel is om een positief effect te creëren voor de leerkracht. Als sparringpartner en vertrouwenspersoon kan een mentor zo van meerwaarde zijn. Elk traject is maatwerk.

Kun je een mooie praktijkervaring geven?

Nadine vond het lastig om te communiceren met ouders. Vooral slecht-nieuwsgesprekken waren een uitdaging. Met haar is gekeken hoe er gecommuniceerd wordt met ouders, wat de do’s en de don’ts zijn bij het voeren van een gesprek. Daarna wilde ze graag oefenen met een echte casus. We hebben hiervoor een rollenspel gedaan. Vervolgens hebben we het gesprek geëvalueerd. Aan het einde van het traject gaf ze aan dat het haar echt geholpen heeft om samen na te denken over een casus. Het is heerlijk om zo van dienst te kunnen zijn voor deze leerkrachten.

Bekijk onderstaande video van VfPf voor twee praktijkverhalen.

Meer weten over mentor-on-the-job?

Martha Koelewijn

0180 - 442 692