Vervangingsfonds/Participatiefonds (VfPf) biedt kosteloos mentoren-on-the-job aan. Een mentor-on-the-job is een onafhankelijke mentor, die startende leerkrachten de kans biedt om begeleiding te krijgen in de beginfase van hun
loopbaan. Mentoren-on-the job zijn bedoeld voor:
- Startende leerkrachten: nieuwkomers vanaf de pabo.
- Herintreders: hebben al een lesbevoegdheid en komen vanuit een andere baan of uitkeringssituatie.
- Zij-instromers: hebben geen ervaring in het onderwijs, maar wel in een andere branche. Zijn bezig met een zij-instroomtraject bij de pabo.
Wat houdt het mentorschap in?
Samen met de (her)startende leerkracht en de schoolleider bepaalt de mentor de behoefte aan ondersteuning. De leerkracht stelt met de mentor doelen, tijdpad en evaluatiemomenten vast. De mentor observeert, adviseert, reflecteert en evalueert zowel in de klas als op afstand.
Kenmerken mentor
De mentoren van VfPf zijn gemotiveerde ervaringsdeskundigen, geselecteerd uit de groep uitkeringsgerechtigden PO. Zij willen heel graag in het onderwijs werken, maar liever niet (meer) voor de klas. Na een selectieprocedure zijn zij opgeleid en getraind door VfPf in samenwerking met het NCOI. Ze hebben dan de complete cursus Vaardigheden gevolgd, de module Lesontwerp (sleutels voor een effectieve les) en een trainingsperiode van 6 weken gehad om zich volledig te ontwikkelen tot mentor.
Vakinhoudelijke ondersteuning
Door hun ervaring als leerkracht, schoolleider of intern begeleider weten de mentoren precies wat er bij de start in het onderwijs allemaal komt kijken. Ze helpen de leerkracht op vakinhoudelijk gebied met een goede (her)start, zodat deze snel zelfverzekerd voor de klas staat. De mentor is geen coach. Dit houdt in dat de mentor zich bezighoudt met begeleiding op functie-inhoud en dus niet op persoonlijke vraagstukken. De mentor-on-the-job isĀ beschikbaar op basis van voldoende capaciteit.